Lukijat

torstai 2. toukokuuta 2013

Alkoholi

Pohdiskelijan innoittamana kirjautuu minunkin blogiini viinapäivitys. Aiheena Tyyppi ja viina. (ehei, en mä nyt jaksa omaa suhdettani alkoholiin käsitellä)

Tyypillä kuluu alkoa päivittäin. Töistä kun tulee niin pitää jotain ottaa. Kohtalaisen usein (voisi sanoa, että viikoittain) on päiviä, että töihin ei pääse siihen aikaan kun on ajatellut lähteä kun ei ole ajokunnossa (on siis yrittäjä). Mä olen parhaani mukaan yrittänyt tsempata sitä noiden työjuttujensa kanssa, että saisi asiansa järjestykseen (kun ne ei todellakaan ole järjestyksessä). Ehkä olen puuttunut asiaan liikaakin, mutta tekee vaan pahaa katsella vierestä. Joskus on tehnyt mieli tarjota lainaksi rahaa, että pystyy töitä tekemään. Onneksi järki on mulla sen verran mukana kuitenkin, että siihen en ole sortunut.

No, syy mistä tämä postaus lähti oli tuo vappu. Vappu on Tyypin alan vuoden parhaat työpäivät. Jes, rahan tuloa ei voi estää. Paitsi viina. Olihan se viikolla puhunut, että vetää kunnolla vappuna duunia, mutta vetikin sitten kunnolla vappuna viinaa. Aattona meni silleen, että alkoi olemaan vappupäivänä JO puolen päivän aikaan ajokunnossa ja ajatteli lähteä töihin. No, tunnin päästä niistä aikeista olikin tilanne muuttunut ja lähti kuoharipullon kanssa kaverilleen ja totesi vain, että ens vappuna sitten voi tehdä töitä. Ai että mulla kihahti ja sitten käytin seuraavanlainen keskustelu:

T: Nappaan kuoharin kainaloon ja lähden tonne kaverille. Pikku päiväkännit ja sit kotia.
P: Just
T: Mitä just? Suututko sä kun mä lähden liikenteeseen
P: En tietenkään. Oma asiashan se on. Turhauttaa vaan koittaa tsempata sua noissa duunijutuissa.
T: Niih. No mut hyvin sä oon tsempannut :).
P: Ihan turha sua kyllä edes yrittää tsemppaa. Sun pitäis ite miettiä tota hommaa vähän eri kantilta.
T: Kyllä äiti. Säästä sun saarnat toiseen kertaan. Mä lähen nyt menee. Moikka.

En enää viitsinyt vastata. Huokasin syvään ja ajattelin, että ilmeisesti kuitenkin kolahti kun suuttui. Vääntäydyin riippumattoon köllimään ja annoin asian olla.

Parin tunnin päästä (ilmeisesti nousuhumalassa)  tuli viesti

T: Anteeksi. Mä en halua sun kanssa riidellä. Oot ihana ystävä. Pusu.
P: Voi kun sä tajuaisit, että mä vaan haluaisin sulle parasta.
T: Kyllä mä tajuun. Älä murehdi muru.
(välikommentti: hittoako se mua muruttelee ja pussailee, ärsyttää)

No, en sitten viitsinyt enää vastata ja eilisen juttelut oli sitten siinä. Tuli kotiin joskus myöhään, en tiedä kuinka  myöhään.

Aamulla tuli sitten huomenet niinkuin tavallisesti ja lisää anteeksipyyntöjä. Sillä oli paha mieli kun mulle niin kimpaantui ja pyysi että antaisin anteeksi. No, tokihan mä annoin sitten, mutta sanoin, että kyllähän se varmaan ymmärtää, että ei kukaan viitsi loputtomiin ymmärtää ja tsemppaa jos sitä ei arvosteta ja saa vaan haukut. Sanoi ymmärtävänsä ja heti puolustautui, että ei voi kuitenkaan elää koko aikaa mun tsemppauksen mukaankaan ja että kiva välillä tehdä jotain muutakin kuin töitä. Joskus. Just. No, ihan sama. Mun tsempit on kyllä nyt säästöliekillä.

Tietyllä tapaa onni, että se ei mua halunnut, koska olisin mä sen kanssa parisuhteeseen ruvennut ja varmaan aika nopeasti olisi alkanut ärsyttämään ihan liian paljon tuo työhön ja viinaan suhtautuminen. No, ehkä se rakkaus sitä vielä muuttaa, rakkaus siis siihen naiseen. Toivottavasti saisi vielä elämänsä kuntoon.

Hmm... Nyt kun luin tuon yllä olevan niin näyttää siltä, että asettuisin jotenkin asiassa Tyypin "yläpuolelle". En mä mielestäni ole noin huonossa jamassa kyllä. Toki alkoa mullakin menee, mutta ei noin paljoa ja noin usein.  Mutta ehkä vähentäminen ei haittaisi.

5 kommenttia:

  1. Alkoholistin on pakko juoda ja siksi alko meneekin tärkeiden asioiden, kuten esimerkiksi työn ja parisuhteen edelle.

    Alkoholisti löytää AINA syyn juomiseen, joko itsestään tai muista. Ja melko pian alkoholin käyttö myös näkyy alkoholistissa itsessään. Se kuinka paljon aivosoluja kuolee juodessa, ei ole vitsi. Ihminen siis oikeasti yksinkertaistuu. Ja aivosolut kun eivät uudistu.

    Sellaisten ihmisten kanssa, joilla on ko. ongelma, ei kannata kuvitella normaalia suhdetta. Kukaan muu ei voi alkoholistia parantaa kuin hän itse. Ja siihen harva pystyy. Ja haluaakaan.

    Kannattaa kiertää kaukaa!

    VastaaPoista
  2. Näin se on kyllä. Tiedän sen. Ihan sama mitä sanoo, ei sillä ole vaikutusta :(

    VastaaPoista
  3. Muru. Pusu. Murupusu. Pusipusi.

    VastaaPoista
  4. Ja sä oot vielä haikaillu tollasen perään? Eiih...

    VastaaPoista
  5. Kun siinä on kuitenkin niitä hyviäkin puolia. Ihan oikeesti :). Kyllä mä siitä vieläkin tykkään aika paljonkin. Kaikesta huolimatta.

    VastaaPoista