Lukijat

lauantai 29. huhtikuuta 2017

Tunnelukot

Mun hengissäoloa on epäilty, joten päätin ilmoitella itsestäni. Poistin edellisen postauksen harkitusti, koska päätin että "tosiseuraajat" olisivat sen jo ehtineet nähdä.

Olen tällä viikolla todennut akuutin tarpeen itseni kehittämiseen. Totesin olevani ihan tunnelukkoinen. Olen tehnyt tunnelukkotestin ensimmäisen kerran kun olin pohtimassa avioeroa vuonna 2011, viime kesänä kun olin sinkku ja nyt kun olen vähän haastavassa parisuhteessa.

Heräsin itseanalyysin tarpeeseen kun keskustelimme TKM:n kanssa puhelimessa, tai siis TKM keskusteli ja pohti ja mä haukoin paniikissa henkeäni ja itkin. Menin lukkoon, en pystynyt kuulemaan mitä mies puhui vaan kuulin vain sen, mitä aikaisempien kokemusten ja tunnelukkojeni kautta kykenin kuulemaan. En kuullut ollenkaan oikein. Se oli kyllä aika järkyttävä havainto.

Seuraavana päivänä ostin ensimmäisen e-kirjani "Tunne lukkosi - vapaudu tunteiden vallasta". Olen todennut käytökseni ja ajatusmallini olevan kuin suoraan kirjasta. En ole vielä päässyt loppuun asti, mutta olen varma että kirjasta on apua. Onpas tosi mielenkiintoista analysoida noita tuloksia.

4/2017


6/2016
2016 kesällä olin sinkku, toipumassa erosta. Mulla oli asiat tunnelukkojen suhteen paremmin kuin nyt. Osittain samat tunnelukot oli vahvoilla kuin nytkin, mutta paljon oli tunnelukottomia tai heikkoja alueita. Olen siis ilmeisestikin tasapainoisempi sinkkuna, tai tunnelukot paremminkin aktivoituvat parisuhteissa.
2011
2011 kesällä pohdin eroa ensimmäisen kerran. 2012 tammikuussa erosin. Tästä näkee selkeästi miten sekaisin olinkin. Olin ihan lukossa ja hukassa ja tiesin sen.

Tunnelukot pohjautuvat lapsuuden kokemuksiin ja tämänkin prosessin myötä tuli mieleen alakouluikäisenä tapahtunut episodi kun äiti oli ilmoittanut mulle että mun pitää pakata kassini koska muutan koulukotiin. Olin kiukutellut jostain ja rangaistukseksi mut uhattiin hylätä. Hyvin hoidettu. Ja nyt 30 vuotta myöhemmin mä pohdin että siitäkö mun hylkäämisen tunnelukko johtuu. Mitähän tunnelukkoja olen omilleni aiheuttanut...

Huhhuh, on tässä työmaata, mutta nyt kun tiedostan niin asioille on varmaan jotain tehtävissä.

Huomenna TKM:n kanssa hänen järjestämälle Tallinnan reissulle. Mulla fiilis ei ole ihan niin korkea just tällä hetkellä kuin voisi, mutta urakoinpa tänään vielä tuota kirjaa niin jospa se siitä :) (Tämän kirjoittamisen jälkeen Tallinna muuttui Tampereeksi, mutta sehän on melkein sama)

Ai niin, sain viikko sitten ensimmäiset neljä piikkiä Humiraa ja tuntuu ainakin toistaiseksi auttavan. Sivuvaikutuksiakaan ei ole tullut.

Hyvät Vaput!





5 kommenttia:

  1. Phew.. Olet elossa ja TKM-kuvio on olemassa! Mä jo pelkäsin Sitä, Tätä ja Tuota!! Et voi pitää hiljaisuutta näin pitkään!!
    Muistahan... että hienoa, että teet työtä itsesi kanssa, mutta koska miehet on miehiä (=yksinkertaisia), sun kannattanee TKM:lle jollain lailla avata tuota sun lukkokuuloa... sehän on muuten pihalla ku lumiukko ku sä kipuilet kaikkea ja et mitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oon avannutkin, tai siis analysoinut sen puhelun ja kertonut että menin lukkoon enkä pystynyt kuulemaan. Kerroin että luen tuota ja koitan kehittyä. En mä tiedä onko järkevää kauhean syvällisesti kertoa, mutta jahka pääsen kirjassa eteenpäin niin se selvinnee :)

      Poista
  2. Täällä tosilukija huokaisee helpotuksesta! :D

    Olispas kiinnostava tuo Tunnelukko-juttu. Pitäis lukaista itsekin. Jos uskallan. En vaan tajua mitälukkoja mulla on ja miksi. MIKSI mulla on välillä niin heikko itsetunto nimenomaan suhteissa. Miksi en muka kelpaa kun hyvin näen että kelpaan.

    Ennenkin taidettu sun kaa kirjoittaa tästä et tasapainoisempi sinkkuna. Aika outoa sekin.
    Pitää miettiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee ihmeessä se tunnelukkotesti! Ei oo edes kovin pitkä. Ei sun tarvii analysoida niitä tuloksia kuin vasta kun oot valmis siihen, mutta sit sulla on dataa mitä analysoida. Oon nin tyytyväinen että oon noita testejä tehnyt :). Auttaa ymmärtämään itseään

      Poista
  3. Minäkin kävin tekemässä tuon testin, ja kyllä, sieltä tuli juuri ne asiat, joita ajattelinkin tulevan. Mutta kuten yllä sanoit, ne pitää analysoida sitten kun on itse valmis. Vielä en ole. Onneksi niitä vahvoja ei ollut kuin yksi.

    Pitäisi tehdä tuo testi jotenkin tasaisesti, vaikka vuoden välien, niin näkisi itse vähän kehitystä.

    VastaaPoista