Lukijat

torstai 31. heinäkuuta 2014

Akkulaturin käyttö naisille

No niin, ilmeisesti auton  akku teki tenän sitten tällä kertaa. Ei siinä mitään, mutta kun olis pitänyt lähteä Kelailijalle. No, onneksi ei ollut töihinlähtö.

Muistelin että sisko jätti mulle akkulaturin. Hienoa, mähän lataan sillä. Löysin sen laturin pitkällisten etsintöjen jälkeen, mutta mitä sitten? Konepelti auki ja öööö? Akku on tossa, mutta mitä sitten pitää tehdä. Kelailijalta kysyin, vastaus oli että plussa plussaan ja miinus miinukseen. Ai täh? Ärsytti niin kovin että en kysellyt lisätietoja vaai päätin googlettaa. "Akkulaturin käyttö naisille" ei tuottanut selväkielisiä ohjeita, joten päätin soittaa siskolle. Sisko sanoi myös että plussa plussaan ja miinus miinukseen, mutta häneltä pystyin kyllä kysymään tarkentavat kysymykset, jotka olivat

K: Mistä mä tiedän mikä on plussa ja mikä miinus kun ei tässä akussa näy? V: On siinä kyllä. Pyyhitään ne pölyt siitä akun päältä ja tadaa, sieltä ne merkinnät löytyy :)

K: Onks musta sitten miinus ja punainen plus? V: On

K: Pitääkö noi kiinnityshässäkät irrottaa akusta ja laittaa sitten noi nipistimet? V: En mä tiedä, kysy isiltä voiko ladata niitten päältä. Ota nyt ne irti varmuudeks. Kysyin isiltä ja kuulemma periaatteessa voi ladata niitten päältäkin. Vastausta seurasi kyllä vartin esitelmä, jonka sisältöä en muista, mutta lopputulema oli se, että parempi irrottaa ne hässäkät ja ladata suoraan niistä akun navoista.

K: Voinko mä saada sähköiskun jos mä mokaan jotain? V: et oikeestaan kun sun pitäis osua samaan aikaan plussaan ja miinukseen niin sitten ehkä.

Sain hommelit asennettua ja laturin kytkettyä ja keltainen latausvalo syttyi.

Virtuaalitukihenkilön kanssa jatkoin kiroilua autoasioista ja siitä kun en nyt päässytkään Kelailijalle kylään. Kelailija oli murheen murtama kun kuuli etten pääsekään. Ikävä oli kuulemma kova. Ja kissakin tarvitsisi pellettejä (mä olen ilmeisesti hänen pellettivarastonsa). Olin kohtalaisen ärsyyntyneessä tilassa ja leikilläni mietin että pitäiskö ihan vittuillakseen pakata pelletit ja fillaroida K:lle. No, lepyin sitten siinä kun K sanoi että ei niistä pelleteistä niin väliä, mutta kun on niin ikävä mua. Mä vastasin vaan että voi voi kun aina ei voi voittaa.

Otin fillarin alle, pelletit reppuun ja lähdin virtuaalihengenheimolaisen yllyttämänä (ihan kuin mä yllytystä tarvitsisin :D) polkemaan K:lle. 10 kilometrin matka taittui puhelimella chattaillessa Helmi Naisen kanssa. Matkan varrella näin Saunamiehen, se ei onneksi nähnyt mua vaikka neonvihreä urheilupaita päällä poljinkin. Puolessa välissä tapasin myös entisen työkaverin, joka piti mua hulluna kun poljin varvassandaaleissa. Moneen otteeseen tuli valitettua HN:lle, että mun alakerta ei tule koskaan enää olemaan entisellään tän pyöräilyn jälkeen. Eka kerta tänä kesänä kun pyöräilen pitempää matkaa. Eikä 10 kilsaa edes ole pitkä matka! Perseeseen sattui, jalkoihin sattui, alakertaan sattui, mutta pääsin perille!

K oli puhelimessa, joten ilmeestä vain näin että oli yllättynyt. Vielä yllättyneempi oli kun kaivoin säkillisen pellettejä repusta. Ai että mä oon kyllä hyvä göörlfrendi!

Kotiin tullessa tietysti satoi, kuinkas muutenkaan.

Ja aamulla auto höröhti käyntiin :).

Lupasin Helmelle Naiselle kirjoittaa yksityiskohtaiset ohjeet akkulaturin käytöstä, toivottavasti onnistuin :D

14 kommenttia:

  1. Me ollaan NIIIN MONTA probleemaan jo ratkastu virtuaalisesti, ettei mitään rajaa!!! Ja taas onnistu! Ei ehkä mun lataus"ohjeet" mutta pyörätsemppaus ainakin. Mä niin nautin kun sain haukkua sua hulluks :-D

    Mä liitän tähän muitakin ilahduttamaan keskustelun aiheesta:

    - jos tarvii tarkennuksia niin saa huomauttaa


    - Hihhih... oikein hyvä. Mun tarttis ehkä KATTOO sitä laturia niin mä ymmärtäisin mitkä ne irrotettavat jutut sitte on. Mutta nyt mä muistan, mistä lukee jos tenä iskee



    - ne irrotettavat jutut on siinä AKUSSA; ei laturissa

    ÄLÄ pura laturia



    -saatana

    mä repesin


    - eli tekstini kaivannee lisää detaljeja


    - emmä usko...blondi vaan ON blondi...


    -okei Kyl sä sit tajuut ku sul on tilanne päällä

    Ja mulle voi aina soittaa (jos jostain syystä et saa hottispoikaasi kiinni)





    VastaaPoista
  2. Jos jollekin miehelle kävis noin, niin uskotteko että se olis hipihiljaa... ainakaan se ei naurais itelleen ja kertois juttua humoristisesti somessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää osata nauraa itselleen :). Siinähän sitä naurunaihetta sitten riittääkin, loputtomiin!

      Poista
    2. Ja nyt kun rupesin miettiin, niin ehkä on olemassa sellaisia miehiäkin, jotka osaa... kunhan vaan taas stereotypioin. Joskus vaan tuntuu, että miehillä se maine ja kunnia on niin tärkeää, ja sen luullaan menevän mitä oudoimmista syistä. Kuten että ei osaa jotain.
      Pitäsköhän minunki vastaisen varalle vähän tutustua akkulaturin saloihin ;) vaikka nyt onkin auto, joka lataa akkua joka kerta, kun on lohkolämmitin piuhassa, mutta eihän sitä tiiä millon tulee eteen tilanne...

      Poista
  3. Toi plus ja miinusnapa on sinänsä selvää, mutta mä en ole koskaan oppinut muistaan, että kumpi pitää irrottaa eka ja kumpi laittaa kiinni eka, kun niillä on joku järjestys ja ainakin autosta autoon virtaa siirtäessä jos tekee väärin, niin on jopa räjähdysvaara kai. En vain ole kyennyt keksiin mitään muistisääntöä, miten oppisin tajuaan, että miten päin ne menee, kun se tuntuu jotenkin monimutkaiselta systeemiltä....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijjaaaaaaa???? No tuota mä en tiennyt :D Hyvä niin! Kai....

      Poista
    2. Joku sellanenkin on, että jommankumman navan ja auton korin välille ei saa päästä virtaa kulkemaan, iskee sähköä heti. Vaan enpä muista, kumman...

      Poista
    3. En mä tiedä onko sillä väliä, kun laturilla lataa, mutta silloin ainakin on, kun siirtää virtaa autosta toiseen käynnistyskaapeleilla. Se on joku monimutkanen systeemi... En osaa!

      Poista
    4. Plussat kytketään ensin ja sitten miinukset ja päinvastoin sitten pois. Jos toinen pää on laturissa, niin siinä on virta, joten ei saisi toinen pää koskea sähkölaitetta tms.

      Poista
  4. Ei oo aaavistustakaaaaan plussista ja miinuksista.

    Mä olisin vain laittanut Kelailijan hakemaan mut. On toiminut aina tähän saakka. Siitäkin huolimatta, että olen tyyppiä "minähän en ketään anele".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kelailijalla on semmoinen auto, jossa on kuskin lisäksi vain yhdelle matkustajalle turvavyöt. Lapsia on kaksi, eli ei ole turvallista autoilla (paitsi ilmeisesti äidilleen pystyy kyllä autoilemaan turvattomasti). Tosin vaikka olis mut hakenutkin lasten kanssa niin en mä olisi mahtunut kyytiin :(. Onneksi saa nyt paremman auton viikonloppuna

      Poista
  5. Nykyautot on sellaisia, että tuollaiset tee-se-itse -lataukset (ja virran antaminen) on kiellettyjä. Mutta muistan aiemmista autoista just sen, et olellista oli, että missä järjestyksessä mitäkin tehtiin ja piti olla tarkkana, että ei piuhat koskettanut toisiaan jne jne..
    nyt uudella autollani en ees uskaltais tehdä mitään kun on sanottu, että ei saa ees koskea..

    Tuota tuota - meikäläisen kielenkäytössä chattaily tarkoittaa tekstin naputtamista kännykällä/läppärillä/tietsikalla - et kai sellaista fillaroidessa tehny???

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tää mun auto taitaa olla vm 2004 tai 5 tai jotain, eli ei niin kovin uusi enää. Juu totta kai mä chattailin kännykällä ajaessani :D. Oli mulla kypärä päässä ja hymiöt (vaatii kaks kättä) jäi kyllä pois :D

      Poista